Iedereen zegt tegenwoordig wat anders over SEO. Toch zijn er maar weinig bedrijven in België die SEO serieus nemen en op de juiste manier toepassen. In dit artikel leer ik je alles wat je moet weten over SEO.
De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, ofwel ‘Zoekmachine Optimalisatie’ in het verstaanbaar Nederlands. Het komt er op neer dat je website beter gaat scoren in Google wanneer je inzet op SEO.
SEO = Search Engine Optimization
Zoals de definitie aangeeft ga je bij SEO je website optimaliseren om betere resultaten te behalen in de ‘organische zoekresultaten’ bij Google. Met deze methode betaal je niets aan Google.
SEA = Search Engine Advertising
Bij SEA ga je effectief betalen om je website bovenaan de zoekresultaten te tonen. Je betaalt per klik op je advertentie. De kost per klik is afhankelijk van de concurrentie.
Vaak denken bedrijven dat SEO een eenmalige optimalisatie is. Jammer genoeg is dat niet het geval. Zoekmachine optimalisatie is juist een werk van lange adem. Doorzettingsvermogen en consistent te werk gaan is een must.
Ik hoor het nog te vaak: “Maar… Mijn website is al SEO geoptimaliseerd”. Het klopt dat een pagina op je website SEO geoptimaliseerd kan zijn. Maar SEO gaat juist veel verder dan de reeds bestaande pagina’s op je website. Het gaat over waardevolle content maken voor je doelgroep. Content die je op frequente basis de wereld in stuurt. Pas dan kan Google jou als een autoriteit zien binnen jouw branche.
Die autoriteit opbouwen kan jaren werk zijn. Zeker als je hoog wilt scoren op zoekwoorden met veel concurrentie. En wanneer je dan eindelijk eerste staat, dan zal je nog steeds moeten blijven optimaliseren om je positie te behouden. Er kan namelijk altijd een concurrent zijn die het beter begint te doen dan jou.
Bij SEO draait alles rond waardevolle content. Maar wat is nu waardevolle content? Het is belangrijk om te onderzoeken wat jouw ideale bezoeker allemaal zoekt op het web.
Ik geef even een voorbeeld: Ik help ondernemingen met het succesvoller maken van hun website. Een onderdeel daarvan is SEO. Daarom zou ik graag beter scoren op termen die te maken hebben met zoekmachine optimalisatie.
Vandaar dit artikel. Hiermee wil ik graag op lange termijn hoger scoren in België voor SEO gerelateerde termen. Daar zal ik alleen in slagen als jij en andere lezers dit artikel interessant genoeg vinden en het aandachtig doorlezen.
Ik probeer je in dit artikel effectief iets bij te leren zodat het een bepaalde waarde voor jou heeft.
Wanneer ik frequent interessante artikels maak over zaken die gezocht worden door mijn doelgroep, dan is de kans groot dat ik op termijn hoger begin te scoren op deze zoekwoorden. Maar nogmaals, het is belangrijk dat deze content waardevol is voor de bezoeker.
Daarom is het verstandig om een zoekwoordanalyse te doen. Op die manier kan je onderzoeken wat jouw doelgroep allemaal zoekt.
Google hecht enorm veel belang aan links van andere websites naar jouw website (= backlink). Ook hier is de kwaliteit weer van cruciaal belang. Het is veel beter om maar enkele relevante backlinks te hebben dan duizenden niet relevante backlinks.
Hoe makkelijker het is om een bepaalde backlink te verkrijgen, hoe minder relevant Google hem zal zien.
In mijn geval zou een backlink van Neil Patel goud waard zijn. Hij staat zeer hoog aangeschreven op vlak van SEO. Ik raad je dan ook aan om hem te volgen. Een backlink van een bloemenwinkel zou dan weer minder opleveren.
Heb je nog een vraag? Ik help je graag! Neem gerust contact op.